سرخط خبرها

حیوانات حیات وحش بیماری‌های مشترک فراوان با انسان‌ها دارند

  • کد خبر: ۱۱۵۵۶۵
  • ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
حیوانات حیات وحش بیماری‌های مشترک فراوان با انسان‌ها دارند
حیوانات حیات وحش اغلب دارای بیماری‌های مشترک با انسان‌ها هستند که متأسفانه شناخت چندانی نسبت به این بیماری‌های مشترک وجود ندارد، زیرا درباره حیوانات وحشی مطالعات بسیار اندک است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ محمد روان خواه، جراح متخصص دام پزشکی و مدرس دانشگاه، دراین باره توضیح می‌دهد که «همزیستی یک نوع حیوان، با انسان‌ها در یک شب پدید نمی‌آید و حاصل هزاران سال ارتباط است. نمی‌توان یک حیوان را از حیات وحش به دام انداخت و وارد خانه‌ها کرد.»

این پژوهشگر حوزه حیوانات خانگی با تأکید بر اینکه حیوانی را که متعلق به طبیعت است باید در طبیعت آزاد گذاشت، می‌گوید: حیواناتی که از حیات وحش به خانه‌ها آورده می‌شوند، اغلب به صورتی خشن و دردناک در دام سوداگران می‌افتند و به صورت قاچاق و غیرقانونی خریدوفروش می‌شوند. خرید حیوانات حیات وحش باهدف نگهداری آن‌ها در خانه ها، موجب تقویت این باند‌ها و شبکه انتقال غیرقانونی حیوانات در سراسر جهان می‌شود.
او اضافه می‌کند: سوداگران در بدترین شرایط آن‌ها را حمل می‌کنند و در نهایت به فروش می‌رسانند. چنین اقداماتی ممکن است موجب انقراض برخی گونه‌ها شود. مثلا اگر امروز یک بچه میمون در بازار زیرزمینی به فروش می‌رسد، مطمئن باشید که به بدترین وضع در حیات وحش از مادر خود جدا شده است.

او به نکته‌ای مهم درباره این حیوانات اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: حیوانات حیات وحش اغلب دارای بیماری‌های مشترک با انسان‌ها هستند که متأسفانه شناخت چندانی نسبت به این بیماری‌های مشترک وجود ندارد، زیرا درباره حیوانات وحشی مطالعات بسیار اندک است. درعین حال بسیاری از حیوانات حیات وحش قابلیت مراقبت‌های بهداشتی اولیه را ندارند و نمی‌توان به درستی آن‌ها را تحت معاینه قرار داد، از آن‌ها آزمایش خون گرفت و آزمون‌های متداولی را که برای حیوانات خانگی وجود دارد برای شناخت بیماری‌های آن‌ها انجام داد.

او بیان می‌کند: حیوانات وحشی چندان قابل اعتماد نیستند. برای مثال برخی از یک تمساح مراقبت می‌کنند، اما یک روز همان تمساح به آن‌ها حمله می‌کند و باعث قطع عضو یا مرگ آن افراد می‌شود.
به گفته این جراح متخصص دام پزشکی و مدرس دانشگاه با وجود قوانین متعدد برای نگهداری از حیوانات خانگی در جهان، کشور ایران همچنان فاقد قوانین محکم و دقیق دراین باره است. او درباره قوانین ضروری برای نگهداری حیوانات متذکر می‌شود: باید قوانینی ایجاد شوند که صاحبان دام‌های خانگی را موظف به مراقبت بهداشتی از حیوانات خود کنند.

او ادامه می‌دهد: دریافت گواهی سلامت برای حیوانات خانگی باید اجباری شود. در وضعیت فعلی هیچ ضمانت اجرایی‌ای وجود ندارد برای اینکه افراد ملزم شوند برای حیوانات خانگی خود گواهی سلامت اخذ کنند.
او همچنین بر قانونمند شدن نگهداری حیوانات تأکید و تصریح می‌کند: سلامت شهروندان در گرو این الزامات است و این فقدان قانونی می‌تواند برای سلامتی شهروندان بسیار خطرناک باشد. متأسفانه امروزه به جز مراکز فرودگاهی، در اغلب مواقع مرکز دیگری برگه سلامت حیوانات خانگی را کنترل نمی‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->